Английский корабль
"Соверин оф зе Сиз"
("Владыка морей")
Kорабль построен Финеасом Петтом (Phineas Pett) в Англии, в Вулвиче в 1637 году.
Размерения: 127' x 46.6' x 19.4' , водоизмещение 1522 т. Вооружение: 102 орудия.
Впервые в истории судостроения имело три батарейные палубы, расположенные одна над другой.
Xудожественное оформление корабля было разработано Томасом Хейвудом и выполнено Джоном и Маттиасом Крисмасом за общую сумму 6691 фунтов.
Вооружение
Первоначально было запланировано 90 пушек ценой 20.592 ф.ст., но это количество было увеличено до 102, когда Король посетил корабль 7 декабря 1638 года. Сметная себестоимость нового вооружения была 24.447 ф.ст. 8 ш. 8 п., к которым было добавлено 1700 ф.ст.
Нижняя палуба
Надводный борт 20 пушек (дрейки)
Корма 4 малые пушки
Нос 2 малые пушки
Передняя шкаторина 2 малые пушки
Средняя палуба
Надводный борт 24 кулеврины
Корма 4 кулеврины
Нос 2 кулеврины
Верхняя палуба
Надводный борт 24 малые кулеврины
Корма 2 малые кулеврины
Нос 2 малые кулеврины
Квартердек 6 малых кулеврин
Полубак 8 малых кулеврин
2 кулеврины
Корма 2 малые кулеврины
Комплектация
Был укомплектован тремя малыми судами:
Длина, Ширина, Осадка.
Фт., Дм.. Фт., Дм.. Фт., Дм..
Баркас 50 10 12 6 4 3
Птнасс 36 0 9 6 3 3
Ялик 27 0 7 0 3 0
Этапы большого пути
21 декабря 1634
Проект представлен в форме модели и был показан Финеасом Петтом королю. Первоначальные размеры : длина по килю 124 фута , ширина 46 футов, и осадка 22 фута.
7 апреля 1635
В обсуждениях между Адмиралом сэром Джоном Пеннингтоном, Вице-адмиралом сэром Робертом Манселлом, и Финеасом Петтом предложенный проект был пересмотрен на новые размерения: длина киля 127 футов, ширина 46 футов и 2 дюйма.
17 апреля 1635
Проект снова изменили, киль был укорочен на один фут и ширина была увеличена на четыре дюйма.
21 декабря 1635
Произведена закладка киля корабля в Вулвиче.
25 сентября 1637
Первая попытка спуска корабля потерпела неудачу.
14 октября 1637
Корабль спущен на воду.
12 июля 1638
Корабль подготовлен к морским испытаниям.
1651
Надстройка была уменьшена в высоте, и удалены кормовые брамсели.
28 сентября 1652
Участвовал в сражении Kentish Knock и получил серьезные повреждения. Оставшуюся часть Первой Датской войны провел в гавани.
1659-1660
Перестроен на судоверфи города Чатхем главным судосборщиком Джоном Тейлором.
1660
Переименован в Royal Sovereign при перестройке.
1-4 июня 1666
Уччаствовал в Четырехдневном сражении против датского флота.
25 июля 1666
Участвовал в сражении День святого Джеймса.
1672
Участвовал в сражении при Текселе против датского флота.
1673 August 11
Участвовал в сражении при Солебей против датского флота.
1685
Перестроен на судоверфи города Чатхем мастером Джоном Ли. Киль удлиннен до 131 фута и увеличена ширина до 48 футов. Оригинальное носовое украшение в виде лошади было заменено изображением льва.
30 июня 1690
Участвовал в сражении при Beachy Head против французского флота.
19 мая 1692
Участвовал в сражении при Барфле против французского флота.
27 января 1696
Случайно сгорел при пожаре в Чатхейме
Библиография
* The Cutting Down of the Sovereign in 1651.
The Mariner's Mirror Vol. 14, London, 1928. pp 62-63. Document contributed by L.G. Carr Laughton.
* Anderson, R.C.: The Midship Section of the Sovereign.
The Mariner's Mirror Vol. 5, London, 1919. pp 125-126.
* Anderson, R.C.: The Royal Sovereign of 1637.
The Mariner's Mirror Vol. 3, London, 1913. pp 109-112, 168-170, 208-211, >2 plates.
* Buschmann, Hendrik: Nachträge zu H.J. Günther Die Sovereign of the Seas.
Das Logbuch 18. Jg, Heidesheim, 1982. pp 89-90.
* Callender, Geoffrey: The Portrait of Peter Pett and the Sovereign of the Seas.
National Maritime Museum, Greenwich, 1930. +4to, 52 pp, 19 plates.
* Charnock
* Clowes, G.S. Laird ed.: The Lengths of Masts and Yards, etc, 1640. Containing also Sizes of Cables, Anchors, Standing Rigging, Boats and Sails.
The Society for Nautical Research, Greenwich, 1931. 8vo, 35 pp. Occasional Publications No. 3. From a manuscript formerly in the Petworth House and now in the Science Museum.
* Clowes, G.S. Laird: The Portrait of the Sovereign.
The Mariner's Mirror Vol. 17, London, 1931. pp 168-173.
Criticism of Geoffrey Callender's Portrait of Peter Pett and the Sovereign of the Seas.
* Feige, Thomas: Nachtrag zu die Sovereign of the Seas.
Das Logbuch 18. Jg, Heidesheim, 1982. pp 74.
* Günther, Hans-Jürgen: Die Sovereign of the Seas.
Das Logbuch 17. Jg, Heidesheim, 1981. pp 76-82, ill.
* Gröbner, Johann: Galion und Heckspiegel von Sovereign of the Seas. Versuch einer Rekonstruktion, Detail eines Modells.
Das Logbuch 22. Jg, Heidesheim, 1986. pp 13-17, ill.
* Heywood, Thomas: A True Description of His Majesties Royall Ship, Built this Yeare 1637. at Wooll-witch in Kent. To the great glory of our English Nation, and not paraleld in the whole Christian World.
Printed by Iohn Okes for Iohn Aston, London, 1637. -4to, 16,5×8,5-10,5 cm, frontispiece, (6), 48 pp.
Early English Books 1475-1640, reel 1144.
With an engraved frontispiece of the Sovereign of the Seas. Second edition 1638, the third 1653 and a fourth in the 18th century.
* Heywood, Thomas: A True Description of his Majesties Royall and most stately Ship called the Soveraign of the Seas, built at Wolwitch in Kent 1637 With the names of all the prime Officers in Her, who were appointed by his Majesty since the time of her launching at Wolwitch. Also a briefe Addition to the first printed Coppy, worthy your observation and Reading.
I. Okes, London, 1638 (2nd). 4to, 16,5×8,5 cm, (6), 50 pp.
AMS Press, New York & London, c1990. Edited by Alan R. Young.
Early English Books 1475-1640, reel 1310.
Also with "A Brief Addition to the first Coppy …, 2 pp. This edition is a reprint of the first edition of 1637 with a new titlepage and a half leaf inserted listing the newly appointed ship officers' names.
* [Heywood, Thomas]: The Common-Wealths Great Ship Commonly called the Soveraigne of the Seas, built in the yeare, 1637. With a true and exact Dimension of her Bulk and Burden, &etc. With the names of all the Ropes, Masts, Sails, and Cordage that belong unto a Ship. As also the names of all our Commanders at Sea, the number of Men and Gunnes. &etc. With all the Fights wee have had with the Hollander, since the Engagement of Lieutenant-admirall Trompe neere Dover, against the English fleet under the command of General Blake &etc. With 8 illustrations.
Printed by M. Simmons for Tho. Jenner, London, 1653. 4to, 16,5×9,5 cm, 32 pp, 8 ill., 1 plate & 1 table on 1 fold. sheet.
Reprinted in Nautical Research Journal, Vol. 28, pp 195-196 from an original in the Huntington Library.
The original woodcut frontispiece showing a highly decorated four-masted ship has been replaced by a somewhat more accurate engraving by Thomas Jenner, appearently being a crude reversal of the Payne engraving on a much reduced scale to fit the small quarto page. First edition 1637 with the title A True Description of His Majesties Royall Ship.
pp 1-7: Account of The Sovereign of the Seas.
pp 8-10: Sea-terms from Manwayring.
pp 11-32: Accounts of the First Dutch War.
* Heywood, Thomas: A True Description of His Majesties Royall Ship, Built this Yeare 1637 at Wooll-witch in Kent. To the Great Glory of Our English Nation, and not Paralel'd in the whole Christian World.
London, 1653. -4to.
With engraved frontispiece of the Sovereign of the Seas, built by Phineas Pett. First edition 1637, the third in the 18th century.
* Heywood, Thomas: The Common-wealths Ship, Commonly Called the Soveraign of the Seas, with her Bulke, and Burden.
Nautical Research Journal Vol. 28, Bethesda, 1982. pp 195-196, ill.
Reprinted from the edition printed 1653, originally published in 1637.
* Knight, C.: Royal Sovereign and Prince.
The Mariner's Mirror Vol. 16, London, 1930. pp 87.
* Kriegstein, Arnold & Kriegstein, Henry: The Kriegstein Ship Model Collection. A Photographic Essay.
Nautical Research Journal Vol. 27, Washington, 1981. pp 81-93, ill.
* Lavery, Brian: The Rebuilding of British Warships 1690-1740.
The Mariner's Mirror Vol. 66, London, 1980. pp 5-14, 113-127, ill.
* McDonald, Charles O.: Piracy in the High "C's": Those (Much Too) Expensive Imported Ship Model Kits.
Nautical Research Journal Vol. 28, Bethesda, 1982. pp 167-176, ill. About the Sergal's deficient model kit of the Sovereign of the Seas.
* McDonald, Charles O.: Reply to Comments on "Piracy …".
Nautical Research Journal vol. 29, Bethesda, 1983. pp 87-89. See Piracy on the High C's, NRJ 28, pp 167-176.
* Manwaring, G.E.: Naval Relics.
The Mariner's Mirror Vol. 5, London, 1919. pp 61. A semi-culverin gun which is thought have belonged to the Sovereign of the Seas existed at the Woolwich Rotunda in 1919.
* Manwaring, G.E.: An Unknown Painting of the Sovereign of the Seas.
The Mariner's Mirror Vol. 6, London, 1920. pp 290-292, 1 pl.
* Marple, Edward F.: Sovereign of the Seas.
Model Shipwright Vol. 14, London, 1986. pp 56:5-13, ill.
* Nance, R. Morton & Anderson, R.C.: Castro's Painting of the Sovereign.
The Mariner's Mirror Vol. 6, London, 1920. pp 344-346. See Manwaring: An Unknown Painting of the Sovereign of the Seas.
* Rose, Robert M.: Sovereign of the Seas, additional notes.
Nautical Research Journal, Bethesda, 1983. pp 49-50, ill.
|